Τετάρτη 20 Ιουλίου 2011

Sylvie Guillem: χορεύοντας εκτός ορίων

 
   Two    
Χορογραφία: Russell Maliphant

'I do, I suppose, tend to infringe rules and traditions.'
Over here and out on a limb, L. Jennings, The Independent, 21.o3.1993 

Η Sylvie Guillem αναγνωρίζεται διεθνώς ως η σημαντικότερη σύγχρονη χορεύτρια, αλλά και ως μία από τις σημαντικότερες όλων των εποχών. Αντισυμβατική και ασυμβίβαστη, δεν έπαψε ποτέ να εξελίσσεται και να πειραματίζεται με τα όρια της και τα όρια του αντικειμένου της, μετακινούμενη ταυτόχρονα από το μπαλέτο στον σύγχρονο χορό. Η Sylvie Guillem είναι νομίζω πρώτα από όλα υπόδειγμα φυσικότητας και απλότητας. Οι τεχνικές  της αναπτύσσονται σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην είναι πλέον ορατές, απορροφώνται ολοκληρωτικά από το περιεχόμενο που κάθε φορά καλούνται να αποδώσουν, με αποτέλεσμα την πλήρη απουσία φορμαλισμού. Από αυτή την άποψη, είναι η σημαντικότερη σύγχρονη χορεύτρια γιατί η ιδιαίτερα εκλεπτυσμένη της ερμηνεία επιτελείται με τον ίδιο φυσικό και ανεπιτήδευτο τρόπο που κανείς αναπνέει. Όπως η ίδια ακούγεται να λέει στην αρχή της ταινίας της Evidentia: "movement is life" – και ίσως αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που ο χορός της διαθέτει μοναδική δύναμη και εκφραστικότητα. 

“I think dance is suffering because you still have a lot of ghettoes,” she said. “You’re either a classical dancer, or you’re a contemporary dancer and all that goes with it. I don’t like this veneration for one technique.”
A Diva Ballerina’s Long Leap, D. Solway, The New York Times, 08.10.2006

“To be a ballerina at the Paris Opéra was not my dream,” she says. “I was not born into a family that went to the opera or ballet. I didn't even know it existed.”
Raising the barre: prima ballerina Sylvie Guillem, R. Millard, The Times, 28.03.2008

She was, in many respects, ballet's first feminist. She puts some of her revolutionary spirit down to the fact that she never had childhood dreams of pink tulle. She was a gymnast first, a 'garçon manqué' as she says, a tomboy with cropped hair, awkward and angular.
Sylvie Guillem, T. Adams, The Observer, 09.03.2008

I can tell you that the people who come to see me, they are not all rich people. I mean they are every night at the stage door, every night they find a ticket even if it is not easy. It is true that the seat prices could be lower, and I agree they should bring them down. But people should stop thinking that it is for elitists.
Sylvie Guillem on Ballet and Dance, B. Marriott, ballet.magazine, April 1999

The reason these choreographers want to work with her lies in what Ek calls her 'distinctive voice’. He thinks it arises from a contradiction: 'Her body has a fragile structure. It’s not only all flashing or knife-sharp. There is also this quality of vulnerability, and that’s very important. It is what makes the thrill about it.’ Forsythe emphasises something different: 'I am completely mesmerised by the intelligence of her art. Everything she has done becomes part of her. She makes knowing natural. It’s what she does: she knows how to dance. She has always been trying to find out what she could do.’
Sylvie Guillem interview: raising the barre, S. Crompton, The Telegraph, 03.07.2011


Χορογραφία: Akram Khan


Χορογραφία: Mats Ek


Push     
Χορογραφία: Russell Maliphant 


Δεν υπάρχουν σχόλια: